1394
 
 پیوندها
 
تاریخ : دوشنبه 31 شهريور 1399     |     کد : 2371

فرهنگ‌شهر؛

کتاب و آموزش مجازی

ترویج کتاب خوانی بهترین ابزار برای ارتقای فرهنگ شهروندی است. کتاب نقش بسیار مهم و سازنده‌ای در ارتقای فردی و اجتماعی افراد دارد و فراگیر شدن مطالعه و کتاب خوانی لایه های فکری افراد را گسترش می‌دهد.

تبادل کتاب به مبادله کتاب با افراد دیگر گفته می‌شود. این تبادل در میان گروه های کتاب خوانی دوستان و همکاران در محل کار انجام می‌شود و یک راه ارزان برای مردم فراهم می‌کند تا هزینه بالای کتاب در سبد خانوار را کاهش دهد.

با این روش می توان با کتب جدید نیز آشنا شد. به جز گروههای دوستانه و مراکز تبادل کتاب که در دانشگاهها و بسیاری از مراکز اجرا می‌شود، وب سایت هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها کتاب های خود را با افراد مختلف به اشتراک گذاشت.

اهداف مراکز کتاب عبارت اند از:

۱. مردم کتاب هایی در خانه‌هایشان انبار کرده‌اند که استفاده نمی‌شود، درواقع این کتاب ها کالاهایی فرهنگی هستند که از چرخه استفاده خارج شده اند. با شیوه تبادل کتاب، این کتابها به چرخه استفاده برمی گردند و در اختیار دیگران قرار می‌گیرند.

۲. در مرکز تبادل کتاب تقریبا اکثر کتب سالم هستند، ولی هزینه یک سوم تا یک دومی از مردم گرفته می‌شود.

۳.  فضای مطبوع و خانوادگی ایجاد شده است که افراد بتوانند کتاب بخوانند و از فضا استفاده کنند. به عنوان مثال بخش کودک و نوجوان فضای بزرگی دارد که از سایر بخش‌ها جدا و مناسب استفاده کودکان و مادرانشان است.

۴.  با مراکز فرهنگی فعال، مؤلفین، مترجمین، ناشران و فعالان حوزه کتاب همکاری کرده و با برگزاری رونمایی کتاب، نقد و بررسی آثار و... به یک قطب فعال و قلب تپنده حوزه کتاب تبدیل می‌شوند.

 

آموزش مجازی

در این مطلب کوتاه سعی داریم آموزش مجازی را از ابتدا تا کنون بررسی نموده و ویژگی های مثبت و مشکلات آن را نیز در نظر بگیریم

طرح آموزش مجازی بعد از آموزش های راه دور و استفاده روزافزون از سیستم های نرم افزاری و به ویژه اینترنت پا به عرصه سیستم های آموزشی کشورهای جهان گذاشت و امروزه در اکثر مناطق جهان من جمله کشور خودمان ایران در حد بسیار بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از گذر از آموزش های راه دور که به صورت ارسال آموزش‌ها درب منزل دانش آموزان به صورت هفتگی یا ماهیانه صورت می گرفت و همه گیر شدن استفاده از اینترنت آموزش‌های مجازی نیز شروع به کار کردند

کلمه آموزش مجازی با vitrual learning  و یا به عبارت دیگر آموزش الکترونیکی Elearning خیلی  زود در سایتهای مختلف جا افتاد و افراد زیادی از این سیستم برای انتقال دانش خود استفاده کردند. این آموزش ها در ابتدا به صورت سایت های ساده html ساخته می شد و در اختیار کاربران قرار می گرفته ولی رفته رفته وبلاگهای شخصی امکان ساخت فضای رایگان را در اختیار عموم قرار دادند و افراد زیادی با استفاده از این وبلاگها آموزش های خود را ساخته و در اختیار دیگران قرار می دادند. |

در همین زمان آموزش هایی با استفاده از نرم افزارهای مجموعه آفیس مانند ورد و پاورپوینت نیز توسط اساتید ساخته می شد و در اختیار کاربران بر روی سایت قرار می‌گرفت.

کم کم با بهتر شدن سرعت انتقال اطلاعات، صوت و تصویر نیز به آموزش‌ها افزوده شد و سایت‌های آموزشی با مکمل‌هایی چون متن و صدا وارد عرصه آموزش مجازی شدند. این آموزش ها نسبت به قبل کامل تر و جامع تر بودند و به کاربران امکان استفاده از آموزش بصری را می دادند. از آنجایی که ۷۵ درصد آموزش از روش بصری امکان پذیر است این روش بهتر از روش قبلی بود و به خوبی در میان سایت های آموزشی جا افتاد.

در کنار پیشرفت های بصری، بحث تعامل با انتراکتیویتی نیز کم کم در آموزش ها گنجانده شد و به دانش آموزان کمک می‌کرد که بتوانند با آموزش ها تعامل برقرار کنند. البته تا این زمان میزان این تعامل ها در حد جواب دادن به سؤالات چند گزینه ای بر روی سایت‌ها بود.

با پیشرفت تکنولوژی بحث به سمت ساخت دروس مجازی به صورت کاملا انیمیشنی (فلشی) تغییر مسیر داده این آموزش ها به خوبی می توانستند حرکت های انیمیشنی را ایجاد کردند، این آموزش ها طی سال های اخیر در کشور ما نیز به کرّات مورد استفاده قرار گرفته اند و برای دروس تئوری بهترین وسیله آموزشی می باشند.

اما برخی دروس همچنان برای آموزش دادن نیاز به پیشرفت بیشتری داشتند، دروس فلش فول اینتراکتیو یا کاملا تعاملی، بعد از این زمان پا به عرصه آموزش مجازی گذاشته و کاملا بحث آموزش مجازی را دگرگون کردند این آموزش ها در واقع محیط‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری را شبیه‌سازی می کنند و کاربر را وادار می کنند تا با آموزش تعامل داشته باشند. آینده آموزش ها نیز به سمت آموزش های سه بعدی و کاملا شبیه سازی شده پیش خواهد رفت.

 سبک های آموزش های مجازی موجود:

۱- آموزش به صورت صفحات وبی: این نوع آموزش کاملا کم هزینه بوده و برای ساخت آن نیاز به دانش فنی خیلی بالایی نیست اما زمان تولید این گونه آموزش ها معمولا زیاد بوده و حجم اطلاعاتی را که به دانش آموزان انتقال میدهند بسیار کم هستند.

۲- آموزش به صورت فایل های فلش ساده: این گونه آموزش ها در واقع متن‌ها و عکس‌ها را به صورت انیمیشنی و متحرک همراه با صدا به کاربر ارائه می دهند و امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند، تولید آنها هزینه ای متوسط دارد و برای  ساخت دروس تئوری بهترین گزینه محسوب می شوند.

۳- آموزش به صورت فایل های فلش تعاملی: این سری از آموزش ها به صورت فایل های متحرک بوده و در خلال درس کاربر را وادار به تعامل می کند، درواقع بحث های آموزشی ضمن درس از کاربران پرسیده شده و منتظر پاسخ او می شوند. به این ترتیب آموزش ها با تمرین همزمان همراه بوده و گزینه مناسبی برای شبیه سازی محیط‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می باشند.

 

مزایای آموزش مجازی

- امکان دسترسی دانش آموزان در هر زمان و هر مکان

- هزینه پایین نسبت به سایر دانشگاهها

- امکان تولید محتوا توسط اساتید در هر زمان و هر مکان

- امکان حضور در کلاس های آنلاین

- امکان برقراری ارتباط با ایستاد و دیگر دانش‌آموزان

- امکان استفاده از کلاس‌ها به تعداد نامحدود

 

معایب آموزش مجازی

- عدم حضور فیزیکی در کلاس و ارتباط مستقیم

- سرعت پایین ارتباط اینترنتی در برخی اوقات

- عدم دسترسی عموم به سیستم های رایانه ای و اینترنت در حال حاضر  

دانشگاه مجازی

در سامانه آموزش مجازی و آموزش اینترنتی تلاش می‌شود همه عناصر دانشگاهی و کلاسی که در دانشگاه واقعی وجود دارد در نرم افزار یادگیری الکترونیکی و کلاس آنلاین Online Room بکار گرفته شود ممکن است یک نفر در اروپا باشد و یک نفر در تهران، اما از طریق سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی در زمانی  مشخص می توانند در یک فضای زنده به برقراری ارتباط با استاد بپردازند. خصیصه ویژه این نوع از آموزش برخورداری از چند فرهنگی، چند مکانی و چند ظرفیتی بودن ماهیت کلاس مجازی Virtual Classs می باشد. نرم افزارهای E - Leaming در دانشگاه مجازی بستر مناسبی برای ظهور و بروز استعدادها، خلاقیت و نوآوری‌ها مهیا کرده است. بر خلاف دانشگاه‌های واقعی دانشگاه‌های مجازی محل فیزیکی ندارند و دانشجویان می بایست از طریق وب سایت به این دانشگاه‌ها مراجعه نموده و دروس را به صورت آنلاین مطالعه نمایند. این ویژگی باعث شده تا به راحتی و با هزینه بسیار پایین بتوان دانشگاههای مجازی را ایجاد نمود. شول :

استاد مجازی

در این گونه سیستم ها استاد به صورت فیزیکی حضور نداشته و در واقع دو نوع استاد داریم که هر دو مجازی هستند. دسته اول اساتیدی هستند که در نوشتن متون آموزشی برنامه سازان دانشگاه های مجازی را یاری می‌دهند و گروه دوم اساتیدی هستند که به عنوان استاد راهنمای هر درس انتخاب شده و در واقع در اکثر مواقع به صورت آنلاین پاسخگوی کاربران و دانش آموزان هستند. همچنین این گروه از اساتید در مدت زمان را برگزاری دوره به سوالاتی که در انجمن ها مطرح می شود پاسخ گو هستند

کلاس مجازی

کلاس مجازی که به تازگی در بسیار از دانشگاه های آنلاین و مجازی برگزار می شود در واقع یک فضای مجازی است که در آن در ساعات خاص استاد راهنما و کلیه دانش آموزان حضور داشته و باهم تبادل نظر و اطلاعات می کنند، می توانند تصویر یکدیگر را دیده، هر یک با دیگری و یا با کل جمع صحبت کنند. این ویژگی به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند با سرعت بیشتر و بدون نیاز به جابجایی با کلیه دانش آموزان مجازی دیگر در ارتباط باشند

امکان ارسال عکس، چت تکی و گروهی، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری آنلاین و ... از امکانات فوق العاده این سیستم بوده و در واقع کلیه امکانات حقیقی را به صورت مجازی در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

در ضمن با استفاده از این سیستم اساتید می توانند محیط کار خود را برای کلیه کاربران به نمایش گذاشته و یا اینکه عکس و متن خاصی را برای کلیه دانش آموزان ارسال نمایند.

دانشجوی مجازی

همان طور که در مورد بقیه موارد دانشگاه مجازی تعریف خاصی وجود دارد، دانشجوی مجازی به فردی گفته میشود که بدون حضور فیزیکی در کلاس های درس تحصیل می کند، این فرد بایستی اطلاعات اولیه کار با سیستم های کامپیوتری و همچنین آشنایی متوسط با اینترنت و سایت‌های اینترنتی داشته باشد، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای این گونه دانش‌آموزان معمولا به راحتی در دسترس بوده و نیاز به هزینه زیادی ندارد.

آزمون‌های مجازی

و بعد از ارائه دروس مختلف و برای اینکه بتوان کاربران را سنجش نمود از آزمون‌های آنلاین و اصطلاحا مجازی استفاده می شود به این ترتیب که دانش‌آموزان در ساعت معین و مدت زمان معین در یک آزمون شرکت کرده و کلیه مباحثی را که در دانشگاههای مجازی مطالعه کردند را در این روز امتحان خواهند داد.

 

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه دهم


PDF چاپ چاپ
 
 اسلایدر